Sunday, April 2, 2017

CLIL Methodological Aspects - Aspectos metodológicos AICLE

And so my experience continues in this magnificent course of CLIL Methodology. One of the last tasks we were asked to complete was to analize a CLIL didactic unit. Here we had to verify which were the principal aspects of CLIL methodology being used. It has been a very helpful task because I have realized throughout a unit how the methodology is established through the different activities proposed, the organization of the contents, the way language is presented and how the linguistic skills are practiced through the learning of the contents. When creating or using a CLIL unit it is important to take into consideration the following:
  1. The use of language (L2) in a significant way to learn both language and content.
  2. Scaffolding of reception and production. It is the procedure used throughout the teaching-learning process for the students to build knowledge of the topic being studied and consciousness of the structures of the language being used. 
  3. The use of different resources to grasp the students attention, to make the process meaningful and useful in real life situations.
  4. Flexibility in the teaching process taking into account the students needs in the learning process, making use of different strategies to facilitate the comprehension of the contents through the language (L2). 
  5. Presentation of a variety of activities that engage students in interaction with the rest of his/her classmates. 
  6. Personal autonomy in the learning process, for example working in groups in projects of investigation.

There is a variety of materials posted on the web  to be used freely by anyone that wants to implement this methodology in their class, whether if you are working with bilingual groups, or you just think it is the best technique to get across to your students. I really do think that this methodology is the way to  true bilingual teaching. 

---------*------------*----------

Así pues continúa mi experiencia en este magnífico curso de metodología AICLE. Una de las últimas tareas que se nos ha pedido es la de analizar una unidad didáctica AICLE. Teníamos que verificar cuales eran los principales aspectos de la metodología AICLE usados. Ha sido una tarea muy útil haciéndome ver como se establece la metodología a través de las actividades propuestas, la organización de los contenidos, la manera en que la lengua se presenta y como se practican las distintas destrezas lingüísticas a través del contenido. Cuando creamos o usamos  una unidad AICLE es importante que tomemos en consideración lo siguiente:
  1. El uso de la lengua (L2) de una manera significativa para aprender tanto el contenido como la lengua.
  2. Andamiaje de recepción y producción. Es el procedimiento que se usa en el proceso de enseñanza-aprendizaje para que el alumnado construya conocimiento de lo que estudia y conciencia de las estructuras gramaticales que usa.
  3. El uso de distintos recursos para llamar la atención del alumnado, haciendo el proceso de enseñanza-aprendizaje significativo y útil en situaciones reales.
  4. Flexibilidad en el proceso enseñanza tomando en consideración las necesidades de aprendizaje del alumnado, haciendo uso de distintas estrategias para facilitar la comprensión de los contenidos a través de la lengua (L2).
  5. Presentación de distintos tipos de actividades para comprometer al alumnado en interacción con el resto de sus compañeros y compañeras.
  6. Autonomía en el proceso de aprendizaje, por ejemplo trabajando en grupos en proyectos de investigación.
Hay una gran variedad de material en la red para su uso libre si se quiere implementar esta metodología en el aula, sin importar si se trabaja con grupos bilingües o simplemente si se piensa que es la mejor manera de llegar al alumnado. Pienso que esta metodología es el camino para una enseñanza bilingüe real. 

No comments:

Post a Comment